Bahagia yang dicari.

Thursday, January 5, 2012
Alhamdulillah, Allah  masih sudi memberi diri ini dan sahabat-sahabat nafas kehidupan di bumiNya. Jika mahu, boleh sahaja Allah mengambil kita kembali ke sisiNya bila-bila masa. Tapi percaturan Allah pastilah yang terbaik. Allah sudi kurniakan kita kesempatan untuk kita baiki kelemahan-kelemahan yang ada dan menambah amalan-amalan untuk kembali kepada DIA kelak. Baiknya Allah. Malunya rasa diri jika masa yang ada ini tidak dihabiskan pada jalan-jalan kebaikan sedangkan Allah menilai segala perbuatan kita walau sebesar zarah. Allahurabbi..

Maka, mari kita mulakan nafas yang ada dengan menterjemahkan seluruh kehidupan selepas detik nafas ini pada jalan yang dinamakan kebaikan. Kebaikan yang lahir bukannya kebaikan yang dibuat-dibuat,bukannya yang  ditunjuk-tunjuk tapi kebaikan yang lahir hasil hubungan kita dengan Allah s.w.t , merasa ihsan denganNya setelah islam dan iman.

Lalu sekarang, apakah rasa hati dan hidup kita? Mungkinkah rasa bahagia atau…

Maha suci Allah ,kurniakan  buat kita hati  untuk kita merasai pelbagai perasaan yang indah-indah. Hati yang bahagia dan berona indah akan melahirkan peribadi-peribadi yang jernih dan sahsiah-sahsiah yang hebat walaupun dia seorang yang biasa-biasa. Tidak perlu bergelar Dato’ mahupun Profesor untuk mempunyai hati dan kehidupan yang bahagia.

Bahagia yang bagaimana.

Bahagia itu sama halnya seperti cantik. Ia terlalu subjektif untuk diukur. Tapi bila menjadi mukmin keindahan itu akan lahir bila hatinya bahagia dengan apa yang Allah bagi padanya. Bahagianya dia bukan terletak pada wang ringgit, bukan terletak pada banyaknya harta, tapi terletak pada hati yang sentiasa bersedia menerima suratan takdir Illahi. Benar petikan sebuah hadis ini:
Sungguh pelik urusan orang mukmin, semua perkara baginya baik belaka, Semua ini tidak didapati oleh orang lain kecuali orang-orang mukmin.: Kalau dia mendapat kesenangan dia bersyukur itulah yang lebih baik baginya,dan jika dia ditimpa sebarang kemudhoratan, dia bersabar itulah yang lebih baik baginya."
Seronok kan bila jadi mukmin ini. Kita tak perlu resah sebab kita tahu, kita ada Allah untuk mengadu. Kita ada Allah untuk bantu. Banyakkan melafazkan kalimah-kalimah tayyibah agar hati terdidik untuk taat, patuh serta merasa khauf(takut) dan raja’(berharap) dalam setiap waktu.
Saya pun seorang biasa, yang menulis kalam-kalam biasa  untuk mengingatkan diri ini tentang iman kepada Allah. Di samping nasihat diri sendiri saya kongsikan dengan kawan-kawan jikalau apa yang tersirat di hati ini, ada yang sama-sama merasai juga.
Kalam-kalam yang saya tulis bukanlah untuk bermegah-megah tapi kerana takut akan gelapnya hati  apabila tiada peringatan, saya kira menukilkannya di laman sesawang akan membuat diri sendiri lebih termuhasabah.
Sahabat-sahabat,
Kita sama-sama mencari bahagia, namun ada jalan-jalan sukar yang perlu kita tempuhi. Kadang-kadang jalan  itu penuh duri, akhirnya membuatkan kita terluka. Namun kerana kita yakin halangan-halangan itu tidak sedikit pun mematahkan semangat kita lantaran ada keindahan yang sedang menunggu, ada janji yang Allah janjikan buat kita, maka teruskanlah perjuangan hingga ke titisan terakhir untuk meraih hati yang bahagia, dan saleem.

Kunci  bahagia.

Disini saya kongsikan bagaimana untuk memiliki bahagia yang sebenar.

1.Mempunyai iman yang sempurna
2. Apabila jatuh cinta pada Allah melebihi segala.
3. Apabila cinta pada rasulullah s.a.w.
4. Apabila islam diutamakan melebihi daripada keutamaan diri sendiri.
5. Bebas dari kongkongan hawa nafsu.
6.Apabila dunia ditangannya bukan dihatinya.
7. Apabila ibadahnya merdeka; iaitu hanya untuk Allah semata-mata bukan pada yang lainnya.
8. Apabila hidupnya bermatlamatkan hidup rabbani, mendamba mardhotillah.

Salam cinta buat semua, Moga kita memperolehi bahagia yang sebenar.^_^

6 comments:

Ana Farhanah said...

moga Allah terus dihidupkan dalam hati kita, bukan dunia..amin ya rabb..mg Allah beri kekuatan itu iA :)

Senyumlah Selapangnya said...

Insya-Allah, mari sama-sama tembak doa dan suntik usaha:)

Moga Allah kasih=)

- Ukhty Iman - said...

Salam'alaik dinda..

Moga dinda sentiasa dlm rahmat kasihNya, aamiin

Setiap manusia pasti ingin menjadi manusia yang baik dan benar, manusia yang baik dan benar sudah tentu akan menimbulkan keindahan yang luar biasa, tidak membosankan untuk dipandang.

Jadi, ketika seseorang ingin menjadi orang yang benar serta miliki hati yg bahagia, sudah seharusnya dimulai dari hati yang bersih.

Insya ALLAH yang dicari akan muncul, iaitu bahagia yg dicari...:)

Salam penuh cinta dari kanda ^^

SuFi Haraki said...

Semoga kita semua mulia krn Islam! dan bahagia juga krn adanya Islam....: Entry Terbaru : Variasi Ummat Manusia

ROBHUNHAYATI said...

Alhamdulillah... salam ukhwah.. barakallahufik ya ukhti. teruskan menulis kerana perkongsian ilmu itu memanjangkn silaturrahim dan pahala...insyaAllah...:)

Senyumlah Selapangnya said...

@Robhunhayati

Salam ukhwah kembali.Jazakillah sudi singgah di teratak ini:)

Mudahan bermnfaat, Insya-Allah:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...