Cinta tersemai disana : Bahagian 2

Saturday, June 11, 2011
Bismillahirrahmanirrahim..

Menyambung lagi zikrooyat al'athirah(Kenangan yang mewangi)

Buminya

Buminya ialah bumi barakah ,Insya-ALLAH. Menurut lecturer disitu, bumi shams telah ALLAH sebutkan dalam al-quran bahawa tidak ada satu pun seperti negerinya.

yang belum pernah dibangun (suatu kota) seperti itu, di negeri-negeri lain,
                    Surah Al-Fajr: 8
(Walahua'lam )

Aathar Qadimah(Sejarah Lama)

                         Maqam ra’sun (kepala)Nabi Yahya a.s.   

Tempat-tempat yang mempunyai tinggalan-tinggalan mereka yang mulia itu seperti maqam ra’sun (kepala) Saidina Husain r.a anak kepada Saidatina Fatimah Az-zahra ~Al-Batul dan Saidina Ali radhiallahuanhuma. Dikisahkan bahawa badan Saidina Husain r.a bersemadi di Karbala’ .Berhampirannya juga maqam ra’sun Nabi Yahya a.s. Salam atasmu wahai kekasih ALLAH.Dua-dua maqam itu terletak di Masjid Umawi atau Omayad, salah satu masjid yang paaaaling lama.


                          Masya-ALLAH, gah sungguh Coliseum ini!!

Kami juga ke ke Busro yang mana terletaknya Coliseum yang hampir 1000 tahun usianya. Masya-ALLAH, semuanya izin ALLAH. Tempat itu sungguh gah tercipta hasil usaha  dizaman Rom. Tanpa bantuan alat-alat pembinaan seperti sekarang, binaan itu ternyata adalah sebaik-baik binaan hasil kerja keras mereka. Terletak tangga yang bertingkat2 dan ditengah-tengah itu adalah tempat perlawanan antara mereka.

Berhampiran itu juga, terletak tempat Baginda s.a.w diramalkan kenabiannya oleh pendeta Buhaira di Buheira Cathedral (gereja pendita nasrani yang terkenal – Buhaira). Buhaira pernah bertemu Nabi Muhammad s.a.w. di situ ketika Nabi s.a.w. berusia 12 tahun (sebelum diangkat menjadi Rasul).Dalam pertemuan itu Buhaira memberitahu tanda-tanda kenabian kepada Muhammad Bin Abdullah(yang ketika itu nabi Muhammad s.a.w baru berumur 12 tahun mengikut bapa saudaranya Abu Talib berdagang ni negeri Syam.


Kami juga sempat mengucapkan salam kerinduan di maqam ulama’ yang ilmunya sangat gah dipanjangkan hingga hari ini, iaitu dia yang mulia,Imam An-nawawi di Nawa. Maqamnya  dilindungi pokok besar, dan diceritakan dahulunya dibina kubah menutupi maqam Imam Nawawi, tetapi Imam Nawawi” tidak berkehendakkan” kubah tersebut akhirnya kubah itu runtuh, dan lebih kurang seratus tahun lepas telah tumbuh sebatang pokok besar seakan-akan kubah melindungi maqamnya sampai hari ini. Salam atasmu wahai Imam Nawawi.
                           Dhorih Imam Nawawi Di Nawa



To be continue..
18:34
Ghurfah Al-Habibah 
Bandar Seri Putra

2 comments:

sal said...

sejuknya hati mendengar gemersik lagu memuji Allah..

moga kita sentiasa mengingatiNya dan dekat padaNya di kala susah dan senang....

Senyumlah Selapangnya said...

Ahlan wasahlan Umi Sal, moga saling mngingatkan:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...