Kecantikan: Sempurna pada hak auratmu

Friday, June 17, 2011

Kecantikanmu umpama matahari yang menyinar apabila auratmu dijaga dengan sempurna.

Apabila terdedah dengan ramai orang , banyak sahsiah yang dapat kita tengok terutama wanita. Samada yang menutup aurat dengan sempurna atau yang tidak sempurna. Iman seakan-akan menjerit apabila melihat mereka yang yang tidak mampu untuk menutup aurat dengan sempurna.

Sedarlah duhai wanita kalian dikasihi ALLAH tutuplah auratmu dengan sempurna. ALLAH s.w.t telah menegaskan kepada wanita.

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka, atau bapa mentua mereka, atau anak-anak mereka, atau anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.
Hak kita pada diri perlu kita jaga apatah lagi hak diri kita pada ALLAH. Apakah rasa bila diri anda adalah seksi , bangga, gembira? Err..sangat kerugian dan dan kesal yang tak sudah diakhirat kelak apabila dibangkitkan dengan tertulis dikitab amalan bahawa dikau tidak menutup auratmu dengan sempurna.

Isteri saya cantik, biarkanlah...

Setiapkali terserempak dengan pasangan suami isteri akan saya perhatikan, bukan untuk mencemuh tapi untuk mengambil 'ibrah. Sesetengah pasangan yang saya lihat, sangat kasihan, dan terdetik dihati" kasihan suaminya, "terpaksa membahu beban dosa si isteri yang tidak menutup aurat dengan baik

" Isteri saya cantik biarlah orang lihat kecantikan dan keseksiannya"
Amat malang bukan mempunyai suami sebegini, tidak menjaga maruah isterinya malah tidak mengajarkan isterinya dengan ilmu agama , walhal jika sisuami tidak mampu mengajar ilmu keagamaan harus untuk sisuami mengambil inisiatif lain agar si isteri dan dirinya mendapat pendedahan tentang agama. Oleh sebab itu, perkahwinan tanpa ilmu, amal, dan iman tidak menjamin segalanya. Hal itu telah saya nukilkan disini" Saatnya walimah" Betapa kesemua itu memainkan peranan.

Suami yang soleh , tidak akan pernah suka melihat isterinya menjadi tontonan umum dengan dalam keadaan bertabarruj-berhias lebih-lebih hingga melanggar syariat islam malah tidak menutup aurat.

Opps..tercenderung pada pasangan yang telah berkahwin. Bagaimana yang belum??

Yang belum kahwin, peluang mendalami ilmu agama sangat luas, kesempatan yang ada gunakanlah dengan sebaiknya.


Pernah dengar kata-kata ini what you give you get back!!

Jika anda seorang yang memelihara maruah diri, aurat dengan sempurna dan menjaga diri untuk yang hak , Insya-ALLAH si dia yang akan anda kahwini begitu juga.Memetik juga kata-kata novelis islamik yang dikasihi.

" Jika anda seorang yang suka mesej yang bukan mahram tanpa urusan syar'i,Insya-ALLAH pasangan anda begitu juga"

Ini bukan teori dangkal diri saya dan dia tapi ia adalah titipan ALLAH.



lazimnya) perempuan-perempuan Yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki Yang jahat, dan lelaki-lelaki Yang jahat untuk perempuan-perempuan Yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan Yang baik untuk lelaki-lelaki Yang baik, dan lelaki-lelaki Yang baik untuk perempuan-perempuan Yang baik. mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) Yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan Yang mulia.-An-nur: 26

Duhai wanita, ayuh..kalian kebanyakkan seorang terpelajar..jadi mari berfikir dengan akal yang sihat yang ALLAH kurniakan pada kita sepertimana ALLAH sering mengulangi dalam al-quran

Afala ta'qilun-Tidak kah kamu mengerti?
Afala tataffakarun-Tidakkah kamu berfikir??

Mari bermuhasabah sejenak:)


  

2 comments:

~ AlFaqeerah Ila Rabbi ~ said...

Salam a'laik..

Alhamdulillah, sungguh dinda..

Wanita Solehah akan menghiasi kehidupannya dengan fitrah kebenaran.

Jika dia seorang anak, maka ia akan menjadi anak yang solehah.

Jika dia seorang isteri, ia akan taat dan patuh terhadap suami.

Jika dia seorang ibu, akan dicurahkan kasih sayangnya untuk anak-anak.

Begitu juga sebagai hamba Allah, dia akan sentiasa tunduk dan menyerahkan diri kepada-Nya.

Selanjutnya Wanita Solehah mampu menghargai dirinya sendiri dan mampu pula menjalinkan hubungan silaturrahim sesama insan dengan sebaiknya. Insya'ALLAH

syukran dindaku yg dikasihi ALLAH SWT. Moga ALLAH kasih dan redha kita semua.

Senyumlah Selapangnya said...

'alaikissalam kanda

Insya-ALLAH, sama-sama mendoakan , hajat sgt doanya,senntiasa.Sentiasalah beri taujihat(nasihat)nya ya,moga ALLAH kasih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...