Mencari dan terus mencari..

Saturday, August 27, 2011
" Lepas raya nanti mesti berat badan naik kembali" Luah seorang hamba Allah.

Saya yang mendengarnya terus termuhasabah. Berat badan nampak kan bila naik tapi "berat " iman, memang tak akan nampak. Iman kita  gemuk ke kurus ke memang kita tak tahu. Melainkan kita terus mencari. Bukan sahaja dibulan ramadhan ini bersungguh-sungguh untuk beribadah,bermujahadah ke masjid@surau,bersungguh untuk baca khatam Al-Quran, solat jemaah,  tapi teruskan hingga hujung nyawa. Selagi Allah izinkan.


Mencari dan terus mencari

Teruskanlah menaikkan rasa cinta dihati. Cinta itu amat indah bila ia dihiasi bunga-bunga yang harum dan mekar menyubur dalam taman. Tak terkesan dek gangguan si "penganggu" yang datang dari luar.

Walau ramadhan sudah beransur mahu pulang, tapi teruskanlah meraih cinta pada sang Setia. Cinta yang tak mampu dibalasi walau dengan apa pun melainkan  rasa keimanan, ketaqwaan yang boleh membuktikan kesan kecintaan pada sang pemilik cinta. Dan segala keuntungan akan kembali kepada kita, Kita CINTA Allah , Allah laaaagi CINTA kita, tapi jika kita tak CINTA Allah, ALLAh tetap CINTA kita, malah DIA buka seluas-luasnya pintu cinta(taubat) pada manusia walau dosa si hamba tinggi menggunung. Baikkan Allah?

Hanya kata-kata (qaulun) , perbuatan(fi'lun)  yang ma'ruf(baik) mampu menterjemahkan segala cinta yang sudah terpatri dalam jiwa.

Teruskanlah mencari cinta Allah walau ada penghalangnya tidak kira dari segi apa-apa pun,  kerana halangan itu sudah tentu buat kita tersenyum kemudian hari.

ونبلوكم بالشر والخير فتنة وإلينا ترجعون

Dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai dugaan; dan kepada Kami-lah kamu semua akan dikembalikan. [Al-Anbiyaa’: 35]


Justeru itu, walau dalam susah atau senang ujian tetap ada, cuma yang tinggal bekal kecintaan yang telah disuburkan dalam diri . Kepatuhan, keimanan , kesanggupan menghadapi ujian, dugaan, itulah pelengkap kecintaan. Cari dan teruslah mencari bekal cinta pada Nya..

Syurga itu manis, tapi jalan menujunya pahit, jadi mujahadahlah!!!



0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...