Raihlah Cinta Ramadhan

Monday, August 1, 2011



Allah...Allah..Subhanallah .Alhamdulillah.Allahuakbar.


Ramadhan dah tiba, masjid dan surau kelihatan nya meriah dengan kehadiran manusia segenap umur. Kanak-kanak riang berlari kesini sana, riang mengikut orang tua ke masjid biarpun masih tidak mengerti apa erti sebenar puasa dan solat terawih.

Bulan terbaik untuk muhasabah. Tapi tidak semestinya bulan ini sahaja untuk anda penuh usaha berbuat kebajikan. Bulan ramadhan adalah bulan  untuk menuai hasil setelah kita menanam dan  menyubur pada bulan-bulan sebelumnya.

Tapi jika sebelum ini anda seorang yang melengahkan solat, banyak membuat " ghibah" (mengumpat), tidak sabar dan sebagainya, bermula bulan ramadhan ini jadilah anda yang" baru" .Berubahlah!!!(kerana anda mampu mengubahnya) .Yang penting usaha terlebih dahulu kerana ALLAH melihat USAHA bukan HASILnya.

Bagaimana?

Segalanya boleh dimulakan dengan azam+  usaha+ istiqamah. 

Saya analogikan ia supaya kita semua nampak.

Amsyar berkeinginan untuk membeli kereta baru  kerana kereta lamanya sangat " dhoif" dan kadangkala menyusahkan urusan kehidupannya seharian seperti, terlewat pergi kerja, break down ditengah hutan dan sebagainya sehingga membuat hidupnya merasa tidak tenteram. Lantas Amsyar berazam mahu membeli kereta baru. Tapi!!!Dia tidak mempunyai wang yang mencukupi kerana dia hanya bekerja sebagai pekerja biasa sahaja. Sebagai permulaan untuk mendapatkan kereta idamannya, dia menabung wang gajinya . Tiap-tiap bulan dia memperuntukkan wang khas dalam simpanannya. Dia istiqamah. Sedikit-sedikit lama-lama jadi bukit.

Akhirnya!Amsyar mampu membeli kereta yang baru, lebih baik, sekaligus menjadikannya kehidupan hariannya ceria, tenang dan lancar. Hebat Amsyar!


Nah! Seronok bukan melihat satu jalan penyelesain yang dilakukan oleh usaha diri sendiri tanpa perlu bergantung pada orang lain(Pinjam wang dari ah long dan sebagainya)hanya menggunakan sifir diatas azam+usaha+istiqamah.

Nak jadi hebat tak? Boleh! usaha kena hebat juga.

Jika Amsyar rasa tenang apabila sudah mempunyai kereta baru. Tapi kita sebagai mukmin sejati, ketenangan kita adalah apabila kita banyak ingati ALLAH.  Jadi  untuk mulakan hidup anda dengan penuh ketenangan, raihlah peluang yang ada.

1.Pastikan anda solat
2.Solatlah diawal waktu
3.Jaga kualiti solat( Solat dengan khusyu')
4..Tadabbur ayat Al-quran
5.Jauhi sifat mazmumah( Mengumpat, menipu, pemarah tidak bertempat dan sebagainya)
6. Banyak doa.
7. Jaga hubungan Allah+manusia+ alam

Cubalah lakukan seperti yang disarankan. Insya-ALLAH hidup anda selangkah, malah berbatu batu mendekati ketenangan hidup dan matlamat kehidupan yang sebenar.

Opps..tawakkal juga sifirnya . Ini faktor penting, jika anda meninggalkan rasa tawakkal, mungkin anda boleh kecundang kembali.Jadi apa-apa pun banyakkan berdoa, bertawakkal mengharapkan ALLAH menunjukkan kita jalan-jalan yang dicintai olehNYA dan membuka jalan-jalan dan ruang taubat untuk kita.

“Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang berserah diri kepada-Nya,” (QS:Ali Imron ayat 159

Rumusnya: Azam+ Usaha+ Istiqamah+Tawakkal

Bangunlah wahai saudaraku! Jika bulan-bulan sebelum ini anda tidak mampu, jadi sempena bulan ramadhan ini Raihlah Cinta Ramadhan. Moga beroleh cintaNYA sekaligus menjadikanNYA paksi kekuatan dalam kehidupan.

P/S: Belum terlambat untuk saya ucapkan, Salam Ramadhan AL-Mubarak buat semua,pohon maaf jika ada khilaf. Moga madrasah serta amalan ramadhan kali ini adalah lebih baik dari sebelumnya.Moga ALLAH kasih

10 comments:

saadah492 said...

awok tuuuu! XD blogging drpd rumoh di mesia? nice post! and nice analogi too!

saadah492 said...

eh eh i thought ni blog asma nasiha? :S

yaqut hulaif said...

Salam Ramadhan AL-Mubarak

Senyumlah Selapangnya said...

@Saadah

Xmengapa.Salam ziarah kesini

Senyumlah Selapangnya said...

@Yaqut Hulaif

Waiyyaka

Siti Arfah said...

Salam ramadhan kareem. Moga ramadhan kali ini penuh makna. Hargai dan manfaatkan bulan rmadhan. Btw follow ke 99. :)

Nur_Ma"Khairatun Hisan" said...

Salam Ramadhan Al Mubarak..Moge Ramadhan tahun ini lebih bai dari sebelumnya...dan moge peroleh keberkatan dariNya insyaAllah..^_^

Senyumlah Selapangnya said...

@Siti Arfah

Insha-ALLAH, sama2 meraih cinta ramadhan.mudhan dpt sama2 brkngsi ilmu.

Syukran atas ziarah:)

Senyumlah Selapangnya said...

@Nur_Ma"Khairatun Hisan"

Insha-ALLAH, sama2 meraih cinta ramadhan.mudhan dpt sama2 brkngsi ilmu.

Insha-ALLAH, hajat doanya:)

Siti Arfah said...

Afwan. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...