Sinergi Ramadhan: Ibadah & Muhasabah

Saturday, August 13, 2011
Masuk hari ke 13 hari ini. Allah..Cepat sungguh masa berlalu. Tapi hari-hari kebelakangan ini sangat berharga lebih dari yang lain. Rasa tak mahu melepasi bulan yang ada seribu satu barakah ini.

Aktiviti bulan ini juga sudah banyak bertukar. Lebih kerap tadarrus, lebih kerap solat sunat, lebih kerap solat jemaah. Rasa lebih ringan untuk beribadah mungkan sebab si syaitan sudah dibelenggu.

Bukan untuk menunjuk-nunjuk perasaan sebegitu, tapi semua dapat rasainya barangkali. Jika masih lagi berbuat yang tak soleh masa bulan ramadhan ini, penghalangnya datang dari diri sendiri. Mungkin kena muhasabah balik. 11 bulan sebelum ini, apakah aktiviti seharian, apakah niat hati kita dalam kehidupan.

Baikkan ALLAH??, DIA masih bagi bulan ramadhan. Pada yang sempat rasainya pada tahun ini sangat beruntung kerana orang yang masih hidup pada ramadhan lepas ,mereka meminta, memohon untuk dihidupkan pada ramadhan ini, tapi Allah lebih tahu, Allah ambil mereka saat bulan barakah ini.

Kita juga bakal pergi kan? Ramadhan depan tak pasti masih ada atau tidak?( Tahan sebak didada).Kematian itu sesuatu yang benar. Jika sampai masanya, tak akan tertangguh-tangguh lagi.

Jika saya tiada

Apabila mati anak adam,terputuslah semua kecuali 3 perkara
                                                                                                                                                                   
Doa anak yang soleh, mungkin saya tidak sempat merasainya jika ajal menjemput saat yang terdekat kerana walimah pun masih belum.

Sedekah jariah, mudahan Allah nilai dengan sebaik-baik nilai apa yang diri sedekahkan( Hanya Allah yang tahu nilainnya)

Ilmu yang bermanfaat , perkara ini yang ada sekarang,  mengajar sebagai guru partime,  menulis dalam blog ,walaupun menulisnya tidak seberapa,  mengupdate status-status  facebook yang mengajak kepada kebenaran. Jika hanya ini yang saya sempatkan, mudahan ia bermanfaat buat semua.SEDIKIT YANG BERMANFAAT LEBIH BAIK dari BANYAK TAPI MELALAIKAN.

Jadi berfastabiqulkhairat -berlumba-lumba untuk kebaikan dalam apa-apa sahaja, kata-kata, perbuatan, dan paaaaaaling penting jagai hati yang sensitif itu. Biarkan ia sensitif pada dosa yang menempel menjadi benteng kebaikan dalam diri kita.Dan jangan kecilkan sesuatu kebaikan sekalipun , walau hanya sebuah senyuman.

Hanya dari Allah kita datang, kepada Allah kita kembali



P/S  1.Belek-beleklah blog saya jika lapang, mudahan ada manfaat yang tertentu dalam ruang-ruang diri sahabat-sahabat sekalian.

P/S 2.Nukilan ini bukan meminta kematian, tapi secerdik-cerdik mukmin  adalah yang mengingati mati.

P/s 3. Cuba bayangkan yang berkata-kata diatas adalah sahabat-sahabat. Bagaimna rasa hati?






2 comments:

Anonymous said...

trima kasih di atas keikhlasan perkongsian ilmu si penulis ini.moga ianya menjadi amal jariah anda disana nanti INSYAALLAH.

Senyumlah Selapangnya said...

@Anonymous

Terima kasih atas doa dan ziarahnya.Moga anda juga dilimpahi keberkatan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...