Cinta Tersemai disana: Masjid Umawi

Tuesday, October 11, 2011
Cinta itu mampu menggegar dunia, buat hati yang tadinya layu kembali berbunga-bunga , mekar dan subur dalam ketaatan pada  sang pemilik cinta.

Bercakap tentang cinta ni, rasa nak bawa satu kisah cinta. Lokasi cinta : Damascus, Syria. Apabila sebut Syria, masih terbayang-bayang lagi tempatnya, orangnya suasananya. Rinduu

Hati mana tak cinta kan bila dapat menjejak bumi para anbiyaa’, ahlin bait Baginda s.a.w, bumi ummahatul mukminin(isteri-isteri Baginda) s.a.w dimaqamkan, para sahabat, ulama’ dan lain-lain lagi. Sebelum ni bagi yang pernah mengkuti blog ni pasti dah baca travelog kembara saya ke bumi itu.
Pemandangan waktu malam

Suka saya ceritakan tentang masjid paling lama di Syria iaitu Masjid Umawi @Omayad. Masjid ini dibina semasa daulah bani umayyah lagi, masjid ini dibina dengan seni bina yang agung hasil gabungan  senibina dari pelbagai tempat.

Tempat ibadah

Kedudukan masjid ini sangat starategik iaitu ditengah pusat Bandar Damascus, berhampiran  Suuk Hamidi iaitu pasar atau pusat membelah belah yang sangat terkenal disitu. Seronok, lepas beli belah terus dapat solat kat situ, dan satu lagi bonus boleh ziarah maqam cucunda Baginda s.a.w iaitu Imam Hussin r.a.  Dan juga maqam ra'sun(kepala) Nabi Yahya a.s.  Maqam ra'sun(kepala)nabi Yahya a.s tepat-tepat didalam masjid itu. Perasaan masa sampai masjid tu sukar digambarkan. .Rasa gembira sebab dapat ziarah maqam Nabi yahya a.s tapi dalam masa sama sayu dan rasa sedih. Allah dah izin dapat ziarah tu dah satu bonus, walau tak pernah bersua tapi cinta berputik dalam jiwa, moga Allah mempertemukan di syurga kelak.Amin

Tempat turunnya Nabi Isa a.s

Diriwayatkan Masjid Umawi juga menjadi tempat turunnya Nabi Isa a.s untuk memerangi dajjal.

Tempat majlis ilmu

Di situ juga saya sempat mendengar hujjah bicara Sheikh Sa'id Ramadhan Al-Buti.Masjid ini dijadikan tempat majlis ilmu dan ramai Ulama’ –ulama’  setiap kali lepas solat. 
                                                 Dalam masjid: Suasana majlis ilmu

Tempat Penulisan Ihya’ Ulumuddin

Pernah dengar kitab Ihya’ Ulumuddin? Ia sebuah kitab yang disusun oleh Imam Al-Ghazali ; mujaddid dan mujtahid ilmu. Imam Ghazali menyusun kitab itu di Masjid Umawi. Terharu rasanya apabila mengetahui tempat ini digunakan Imam Ghazali jadikan tempat untuk menyusun kitabnya yang penuh mutiara agama. Dapatkanlah kitab ini, sangat terbaik!

Begitulah besarnya peranan masjid umawi. Jika lapang" google" lah masjid ni, banyak lagi matlumat yg boleh didapati. Aura masjid ini masih terasa, apalagi, doa sahaja yang mampu,Moga Allah sampaikan diri ini buat kali ke-2 .Amin Ya Robb


Ini sahaja isi cinta Syria buat kali ini. Moga Allah kasih=)

2 comments:

~ILHAM~ said...

ya rabbana, ballighna ila suriah marratan thaniah=)

rindu ..ya Allah rindunya..='(

Senyumlah Selapangnya said...

Amin3x Ya Kareem.

Rinduuu sangat:(

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...