Rekreasi Hati

Wednesday, October 5, 2011
Allah..banyaknya buku. Mata melirik ke rak dan kotak-kotak buku yang ada. Tersusun rapi disatu sudut. Insya-Allah cuti nanti akan daku baca.

Alhamdulillah, sekarang tiba waktu yang ditunggu-tunggu. "Mereka" iaitu buku-buku pun menunggu untuk dibaca. Buku yang ada terdiri dari pelbagai tajuk. Dan yang terbaru " Hadiah " dari Cahaya Malamku adik rumah yang sangat dikasihi kerana Allah.=)



Inilah bukunya:) Terima kasih Laili


Buku ini ialah sebuah buku berisikan hadis yang beranimasi. Membacanya buat kita segar hati . Dengan header "Buat diri(KU) yang mudah lupa. Memang kita sering lupa kan. Allah..

Banyak perkara dalam dunia ini ialah berupa nikmat. Allah bagi dah nikmat tu, tapi kadang-kadang bisa bertukar menjadi laknat jika kita tidak mensyukurinya. Na'uzubillah

Pernah jumpa orang yang sikapnya seolah-olah  bukan macam orang punyai hati?  Dia solat, puasa dan sebagainya, tapi masih menimbulkan masalah sesama manusia. (Kena tujukan buat kita juga, sebab kita kan sering lupa).  Jadi bila dimuhasabah balik  mungkin solat nya solat yang tidak khusyuk, tidak direct kepada Allah. Dan mungkin solatnya adalah untuk dibanggakan depan orang sahaja.

Banyak perkara kena muhasabah kan? hari-hari dalam hidup kita kita perlu paksikan pada Allah. Pokoknya ialah hati yang saleem(sejahtera). Hati kan raja dalam diri. Bila hati dapat titlle raja, dia lah yang memandu segala sikap kita. Kalau dapat " raja" soleh insya-Allah kita turut soleh, tapi kalau sebaliknya bagaimana?

Daripada Abu Hurairah r.a ,Nabi Muhammad s.a. w bersabda yang bermaksud :
"Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada jasad atau rupa bentuk kamu tetapi Allah melihat kepada hati-hati kamu."

(Riwayat Muslim)

Hati teruji

Hati saya teruji dan sering terpengaruh dengan perkara yang tidak elok, bagaimana saya ingin cegahnya kearah kebaikan ?

Mari saya bagi analogi

Mak Sum pergi ke pasar nak beli ikan, agak-agak jenis ikan mana yang Mak Sum nak beli? Jawapannya mestilah yang segar-segar dan tidak buruk.

Begitu juga hati kita, pasti kita mahu hati yang elok kan? Jadi bila dah nampak jalan kebaikan, usah bertangguh lagi, tinggalkan apa yang tidak memberi apa-apa kebaikan kepada anda melainkan hanya kelalaian.


Daripada Abu Hurairah r.a ,Nabi Muhammad s.a. w bersabda yang bermaksud :
" Daripada kebaikan  islam seseorang ialah meninggalkan suatu yang tidak bermanfaat kepadanya"
(Riwayat A-Tarmizi)

Islam datang sebagai pembebas kepada kejahilan, meraikan hak wanita, memuliakan golongan itu, membawa manusia kepada cahaya.  Kalau disingkap hikmah menjadi seorang yang beragama islam ni, saaaangat banyak hikmahnya. Tapi ada syaratnya. Syaratnya ialah.....Seorang islam itu mestilah menjadi MUSLIM FULL TIME, bukannya ada part time macam kerja. Kerana  apabila kita ambil islam secara keseluruhan, aqidah kita akan mantap, jiwa kita akan cekal, kita akan cinta apa sahaja yang  Allah bagi, samada ujian, atau nikmat. 

Indah kan:)

Islam agama indah,
Islam penuh ketenangan,
Islam meraikan wanita,
Islam satu-satunya agama disisi Allah

Beruntunglah wahai orang-orang yang mendapat hidayah Allah. Mari kita doakan agar Allah menetapkan hati kita, menjadikan mukmin yang cekal dan tabah, tak tersentuh dek dunia yang sentiasa mempesona.

" Wahai Allah, letakkan dunia di tangan kami , bukan di hati kami.Amin


2 comments:

~ AlFaqeerah Ila Rabbi ~ said...

Salam 'alaik..

Menarik ye dik buku tu, insya-ALLAH jika ade rezeki balik malaysia nanti boleh akak cari..

Jazakillah :)

Senyumlah Selapangnya said...

'Alaiki ssalam.

Alhamdulillah saaaangat mnarik . Insya-Allah boleh dptkan nnti.

Ni kak Alia iman kan?
Tak ada link blog nya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...