Kisah lalu tarbiyyah untuk hari ini

Monday, October 4, 2010
Pagi-pagi lagi, adik dari aspuri menghantar sms. Penuh untaian kata-kata. Seingat dulu dengan merekalah ana bertatih, menggarap dunia untuk bekalan akhirat. Melalui adik-adik itu ana ditarbiyyah. Masalah remaja yang kadang-kadang buat  diriku termuhasabah.Walaupun berjauhan dengan ayahbonda tapi dengan adanya mereka, buat hati terhibur.Terhibur pada jalan-jalan berduri yang sama-sama dilalui dengan mengharap redha ILLAHI.

Petang di aspuri ada  riadhah tarbawi. Lewat magrib , kami isi dengan bacaan Al-quran dan juga secebis tazkirah dari teman-teman seperjuangan.. Malam minggu pula tahajjud , Qiammulaillai. Meriah sungguh waktu itu. Waktu ibadah, jua belajar.

Tapi sekarang, mungkin tiada waktu yang sebanyak itu untuk dikhususkan. Melangkah ke IPT, bermakna bersedia hadapi cabaran baru. Masa kadang-kadang memcemburui dengan dengus-dengus assigment,presentation  program sana, program sini. Balik asrama, diri jadi penat.Penat dengan dunia.ALLAH.Minta  jauhkan dari kesibukan tanpa mengingati diriNYA.

Terkesan diri ini atas  untaian kata-kata  bonda seorang ukht...

bunda, sekejap tadi aku "sms" mengucapkan selamat hari lahir, waktu di sana belum jam 5 pagi. mungkin aku mengganggu tidurmu. tidak, kau seperti dahulu adalah penanti umpama rahib di malam hari. kau segera menyahut ucapan ananda yang berdosa ini, kau minta aku doakan. aku bertanya lagi, bunda bangun tahajud kah? namun, balasanmu menggugah hatiku. kau menulis di dalam bahasa arab dengan mafhumnya, "bunda perempuan tua yang lemah, tidak mesti tidak untuk bunda sentiasa terus mengingati-Nya". aku serasa ingin berlari memelukmu bunda. kau sentiasa teguh menghadap hanya-Dia. teguhmu membuatkan kita sekeluarga teguh. teguhmu itulah tempat kami sekalian ananda menumpang.
Sunnguh, hati ini kadang-kadang terpana pada dunia yang sangat mempersona,  bila indah membuat mata menjadi silau, maka tersentaklah diriku yang haqirah ini..Moga diri tak sirna dari rahmatNYA. Ya ALLAH irhamna.

Maudhu'
.:Rindu Aspuri dan Bia'ahnya:.

2 comments:

Mastura Mohd Yusuf said...

Assalamualaikum umi.. wah, tukar blog ye :)

Bintu Arifin said...

Wslm.wbt.

(= A'a habibati. Blog lama banyak masalahnya, Moga-moga niat jelas tukar blog ni.Mas doakan deh..Tak sabarnya nak jumpa(=

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...