Hati~Proses sokmo~

Sunday, January 30, 2011
Bismillahirrahmanirrahim..

Langsung hati yang lemah itu sedikit- sedikit akur pada dunia ciptaan  pemiliknya(manusia itu),pohon dijauhkan, pergilah  menjauh hati yang tidak sejahtera , cinta ALLAH mendekatlah setiap waktu

Apa khabar semuanya,mudahan baik-baik sahaja.Insya-ALLAH.Bersiaran lagi dari hati terus ke hati. Bicara soal hati itu sentiasa akan  terus ada tanpa noktah sebab hati tu  selalu berhajat kepada proses tarbiyyah.

Saya sendiri masih lagi sentiasa dalam rangka proses hati, kadang-kadang rasa lesu, dan kadang-kadang rasa bertenaga. Banyak faktor atas kelesuan dan ketenagaan yang ada.

Apabila banyak nya dugaan kita mengadu dan doa" YA ALLAH lesu sungguh hati ini, hanya mengharap bantuanMU", (Tapi tak salah rasa down sebab kita akan ingat ALLAH lebih, tak begitu?=)

Tapi bila bertenaga kita kena pandu sebaiknya sebab kadang-kadang hati yang bertenaga , jauh pula  dari ingat ALLAH kan?Contoh: Rasa bahagia dengan rumah yang besar(hati dah membunga, sebab ingat rumah itu kekal buat selamanya),Rasa bahagia sebab keputusan exam tinggi 'sokmo'(na'uzubillah) Rasa bahagia dengan pasangan, dengan cinta melebihi cinta ALLAH(Ni sangat bahaya).

Ingat!! Apabila hati tidak diproses,tidak  dididik dengan sebaiknya, ia akan menjadi sangat bahaya. Bahaya pada  jiwa dan penghidupan.

Jadi, sentiasa proses hati agar ia sentiasa sihat, sihat yang membuah akidah yang sejahtera.Rasa lesu itu biasa, tapi jika bertenaga pandulah dengan sebaiknya agar sentiasa ingat pencipta. Tak ada apa yang mulia dalam diri selain cinta~iman~taqwa  pada ALLAH mengatasi segala-gala.

Sekadar melakar atas ibrah(pengalaman) .Moga ALLAH pandu.


Sesungguhnya di dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika baik daging itu, baiklah manusia. Jika jahat daging itu jahatlah manusia. Ketahuilah, itulah (QOLBUN)HATI. (Riwayat Bukhari dan Muslim)

5 comments:

Bintu Arifin said...

~[Sokmo] = maksudnya selalu.

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Iman bukanlah semangat. Iman sentiasa bertambah apabila diransang. Lihatlah b/mana Rasulullah saw merangsangkan iman para sahabat r.anhum. dimana perkadaran 20 org yg sabar dpt mengalahkan 200 org musuh (nisbah 1:10). Surah Alanfaal:65يَـٰٓأَيُّہَا ٱلنَّبِىُّ حَرِّضِ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ عَلَى ٱلۡقِتَالِ‌ۚ إِن يَكُن مِّنكُمۡ عِشۡرُونَ صَـٰبِرُونَ يَغۡلِبُواْ مِاْئَتَيۡنِ‌ۚ Hai Nabi, rangangkanlah iman para mu’min itu untuk berperang. Jika ada dua puluh orang yang sabar di antara kamu, niscaya mereka dapat mengalahkan dua ratus orang musuh.
Utk menjadi org yg sabar,bukanlah mudah krn perlukan tarbiyyah dgn kekuatan jihad AlQuran, menahan cercaan, gangguan dan sedia hadapi ujian & kekurangan input barulah tarbiyyah yg berjaya apabila menghadapi mehnah dan kekuatan musuh. Tetapi kita tidaklah sampai sejauh itu lagi, cuma baru hendak mentadabbur AlQuran dan Hadis krn itulah jihad yg paling besar dlm hidup kita (Surah Alfurqan:52 فَلَا تُطِعِ ٱلۡڪَـٰفِرِينَ وَجَـٰهِدۡهُم بِهِۦ جِهَادً۬ا ڪَبِيرً۬ا Maka janganlah kamu mengikuti orang-orang kafir, dan berjihadlah terhadap mereka dengan Al Qur’an dengan jihad yang besar.
(p/s bihi - rujukan dr tafsir jallalain dan ibnu katsir).
Kalau hati kita tidak dipenuhi dgn AlQuran, dimanalah dtgnya kekuatan ruh dari Allah SWT spt mana terdpt dlm suatu hadis dari Ibnu Abbas bhwa rasulullah saw bersabda,`Sesungguhnya org ygan tiada dlm rongga hatinya (fi jaufihi) sesuatu drpd alquran spt rumah yg kosing` riwayat Tarmizi dan Dailaimi. Wallahualam

Bintu Arifin said...

Wslm.wbt

Subhanallah! Hebat kesan sabar, juga pentingnya al-quran tersemat ddlm hati.Insya-ALLAH sama2 mendefinisinya dengan amal.

P/s: jazakillah, sangat membuah pedoman.

sal said...

coooool ibu sal ke sini..membaca tentang hati..ditambah ngan mendayu2nya bait2 tu memuji2 Allah..
berdoa kita sentiasa bhagia bersama DIA..MengingatiNya sepanjang masa..walau apapun yg dilakukan..berdoa...berilah kita hidayah selalu...ameeen..

Bintu Arifin said...

Terima kasih ibu sal kunjungan ibu sal dialu2kankan =), sama2 kita mendoakan agar hidayahNYA sentiasa menemani relung hidup kita.Aamin Insya-ALLAH=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...