.: Sedarkah kita?:.

Saturday, October 30, 2010
In the name of ALLAH most Gracious and Merciful..

(Awas ye: Entry ni  berbentuk rintihan hati)

Bahananya

Keruntuhan hati bermula apabila ayat-ayat ALLAH sudah tak dipandang dengan gentar.Sebagai contoh zaman yang sangat modenisasi ini. Banyak rancangan-rancangan dikaca TV, ada yang menyiarkan hiburan yang sangat melampaui fitrah islam, dan ada juga kisah-kisah berbentuk teladan dan pengajaran. KISAH ANAK DERHAKA, ISTERI CURANG, tak lupa HAMBA INGKAR  dan macam-macam lagi.

Bagus apa yang disiarkan, jika ia ditonton oleh orang-orang yang betul 2 ingin mendapatkan  pengajaran. Tapi bagaimana halnya yang tak mengambil manfaat langsung? Betul,Kita hanya mampu menyampaikan , tapi lihat pula jalannya dan habis usaha selebihnya terpulang pada ALLAH ..

Tapi yang sedihnya, ramai yang mampu menangis apabila terkesan dengan lakonan si anak dan ibu berpelukan, dan mesra si isteri dan si suami, tapi mereka sendiri tiada hubungan yang halal. ALLAH....
Matlamat tak pernah menghalalkan cara, INGAT!!

Yang dicari ...

Berapa ramai yang mampu gentar apabila mendengar ayat-ayat ALLAH  dari Radio, Televisyen, ataupun MP3 mahupun yang membacanya sendiri, berapa ramaikah diluar sana yang gentar saat membacanya, lalu menitiskan air mata, kerana apa? Kerana takutnya dengan apa yang ALLAH bicarakan.

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu, ialah mereka yang apabila disebutkan nama Allah, maka hati mereka itu menjadi ketakutan, juga apabila ayat-ayatNya dibacakan kepada mereka, maka bertambah-tambahlah keimanan mereka dan mereka itu sama bertawakkal kepada Tuhannya." (al- Anfal: 2)
Dalam sebuah riwayat: Sekiranya pada suatu umat ada seseorang yang menangis kerananya, nescaya Allah akan merahmati umat itu disebabkan tangisan orang tadi.


Beruntunglah seiapa yg dapat menjaga lidahnya dr dosa dan kesalahan, rumahnya selesa bgnya dan menangis terhadap kesalahnya. 
(HR Thabrani)

Kini nyatalah bahawa tangisan itu amat banyak ragamnya. Akan tetapi hanya tangisan kerana takut kepada Allah sahajalah yang jarang-jarang dilakukan oleh manusia.  Cubalah menangis kerana Allah tetapi bukannya menangis yang pura-pura atau bermegah-megah dengan menunjuk-nunjuk dihadapan orang ramai, tapi kerna taqwa dan kasih akan diri takut-takut ALLAH jauhkan dari rahmatNYA.


MARI KITA RAIH JIWA HAMBA PADA RABBnya. Menangislah because of HIM.

1 comments:

Senyumlah Selapangnya said...

If tak mampu menangis, buat2 lah menangis,,Insya-ALLAH if hati tak keras, akan mengalir titis jernih itu, sebab kita menangis semata -mata because of ALLAH...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...